sâmbătă, 24 ianuarie 2015

Cuvioasa Xenia

Dacă mi-a plăcut vreodată cu adevărat să am un alt nume, altul decât cel cu care am fost botezată, atunci aş fi vrut să mă cheme Xenia, iar numele acesta, Xenia, se tălmăceşte străina.
Când am citit povestea Cuvioasei Xenia, demult, în anii de liceu, mi s-a lipit  de suflet cum nici o altă poveste din Vieţile Sfinţilor nu a mai reuşit să o facă, şi nu s-a mai dezlipit de acolo, poate si pentru că, în adâncul inimii mele, nu am încetat să mă simt o străină, iar în anii adolescenţei, cu atât mai mult, sentimentul era acutizat.
Nu am avut niciodată tentaţia să-mi schimb numele ce mi s-a dat, cum mai am prietene pe care într-un fel le cheamă în buletin şi într-un cu totul alt fel le ştiu cunoscuţii (şi aşa în privinţa asta încă mai produc confuzie, că am două prenume),  dar numele acesta mi-a rămas lângă inimă.
Când am născut fetele, la fiecare m-am gândit şi la acest nume şi de fiecare dată l-am abandonat din aceleaşi considerente: că este un nume cu o încărcătură prea mare şi că doar sufletul meu rezonează cu această poveste, ele nu au fost şi nu vor fi străine pentru nimeni.
Aşadar astăzi este cuvioasa Xenia din Sankt-Petersburg (oraşul meu de taină, oraşul meu din vise)
Abia astăzi am aflat că, canonizarea Sfintei s-a făcut în anul în care m-am născut.Există pe youtube o filmare foarte veche si emotionanta, daca aveti rabdarea să o vedeţi.
La mulţi ani celor cărora vi s-a dat să purtaţi un nume atât de frumos!

6 comentarii:

  1. stiu ca si pe mine m-a impresionat mult povestea vietii ei! o viata tare grea si putini ar fi putut rabda asemenea ei!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E o poveste impresionanta, intr-adevar, cu multa rabadare si multe renuntari.

      Ștergere
  2. Uite cum nimic nu e întâmplător pe lumea asta, cum toate se leagă tainic, cumva...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa e, draga mariana, tainic si misterios, cumva, multe lucruri au legatura intre ele, desi noi nu le cunoastem rosturile...

      Ștergere
  3. Si eu am citit viata cuvioasei Xenia mai demult si tin minte ca m-a impresionat devotamentul dincolo de moarte pentru sotul ei. Citisem ca mijloceste casatorii binecuvantate si am retinut-o in caz ca intru in impas... Oricum, cred ca ea a facut vreo "manevra" sa-l intalnescu pe sotul meu pe a carui bunica o chema ... Xenia.
    Acum cativa ani am avut o problema si am trimit un pomelnic la mormantul ei, iar problema s-a rezolvat cam in ziua cand a ajuns pomelnicul la ea.
    Sfanta e atat de prompta, incat cine are evlavie la ea nu se poate simti strain pe lumea asta.
    Te pup, Lore, Sfanta Xenia sa te ocroteasca pe tine si pe cei dragi ai tai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cristina, m-a impresionat mult ca ai putut sa trimiti prin cineva un acastist la mormantul sfintei. Mare lucru!

      Ștergere

Păstrez ceva din filozofia salcâmului, înfloresc doar atunci când sunt sigur că e primăvară. (Valeriu Butulescu)
Fiica este imaginea mamei! (proverb grecesc) Iar eu am două...
"Cei născuţi de noi ne sunt dragi nu numai pentru virtutea lor, ci şi dintr-o necesitate naturală." Sf. Ioan Gură de Aur.